torstai 9. huhtikuuta 2009

Я была в Суоярви

Minä olin Suojärvellä-I was in Suoyarvi-Jag var i Suojärvi

*kuvia Suojärveltä ja tietoa kaupungista Wikipediassa.
*pictures from Suoyarvi here and information about town in Wikipedia
*bilder från Suojärvi här och information om staden i Wikipedia

Reissuun lähdin jo torstaina 2.4. kun siirryin Turusta Helsinkiin.

Läskelä 3.4.2009, täällä asui silloin joskus sukulaisiani, siksi rakas paikka.

Perjantaina 3.4. ensin aamulla aikaisin taksilla rautatieasemalla, sieltä junalla Kiteelle, sieltä pikkubussilla Suojärvelle. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kuoppaisten karjalaisteiden vuoksi tuohon pikkubussilla reissaamiseen meni aikaa. Kuvittelimme, että perillä pääsemme heti hotelliin rentoutumaan. Mitä vielä, kipitimme naapuritaloon illalliselle. Mutta olihan se kivaa ja sen jälkeen ehdimme hyvin rentoutua niin hotellin kahvilassa, oleskeluaulassa kuin yökerhossa. Yökerhossa soitettiin meidän kunniaksi Abbaa ja yritimme epätoivoisesti kommunikoida paikallisten kanssa venäjäksi :)

Suojärven Karelia-hotellin loputon käytävä

Lauantaina 4.4. osa reissuporukasta jäi pitämään koulutusta Suojärvelle, osa lähti Veskelyksen kylään. Veskelyksessä kävimme lastenkodissa ja ihastelimme maisemia. Kylän raitilla tuli suloinen babushka vastaan ja kylän Orava-kaupan edessä nautimme lounaan: leipää makkaran ja kalan kanssa, suolakurkkuja ja viskiä :) Takaisin Suojärvelle ja ehdimme vielä hyvin ostoksille ja pikkukaupungin tarjonta ylitti odotukset. Ylitin myös itseni, kun sain venäjäksi sanottua, että haluaisin myös valkoista lankaa viisi kerää. Lankakerät olivat venäläiseen tapaan vitriinissä lukkojen takana. Olin jo ostanut harmaata lankaa ja palasin sitten tiskille ja sain asiani esitettyä myyjättärelle. Illanvietto alkoi paikallisen kuoron konsertilla, sitä seurasi juhlaillallinen, sitten erään paikallisen ystävän synttäreiden juhlintaa, sitten muuten vaan juhlintaa reissuporukan kanssa. Yöllä vielä hotellin yökerhoon ja sen jälkeen yö jatkui maailmanparantamisella hotellin oleskeluaulassa.

Karelia-hotellin yhteydessä oleva Jolki-Palki yökerho

Sunnuntaina 5.4. vähän väsytti aamulla ja aamiainen jäi väliin. Heräsin kyllä ajoissa, mutta jäin pohtimaan, että menenkö meidän hotellihuoneen kylppärin suihkuun vai seuraavan kerroksen yleiseen suihkuun. Näihin pohdintoihin nukahdin. Päätös kun oli vaikea: huoneen kylppäri oli aitoa neukkutyyliä ja yleinen suihku rempattu ihan juuri. Mutta ei tarvinnut päättää, kun en ehtinyt kumpaankaan :) Ennen lounasta osa oli taas pitämässä koulutusta, osa katselemassa kaupunkia. Kaupunkikierroksen päätimme leipäkauppaan. Maukkaan lounaan jälkeen kiirehdimme rajalle ja yllättävän sutjakkaasti sieltä päästiin yli. Kiteellä ehdimme vielä syömään, sitten junaan ja myöhään sunnuntai-iltana olimme takaisin Helsingissä. Ihanainen Tisha tarjosi taas yösijan.

Veskelys ja kaupan eteen unohtuneet Karjala-sukset

Maanantaina 6.4. sain reissuni päätökseen, kun matkustin junalla ensin Helsingistä Tampereelle ja sieltä edelleen Nokialle. Venäjällä vietetyn viikonlopun jälkeen olikin hyvin paljon motivaatiota mennä vielä illalla venäjän tunnille.